hossz 62,5 km
425 m

Időigénye: 7,5 óra

Túraleírás:

A Fertő magyarországi szakaszát körbejáró, közepes nehézségű túra az összes hazai Fertő tavi települést felfűzi. A kör egy része Ausztriában halad, ahol a borairól híres Mörbischből (Fertőmeggyes) hajózhatunk át Illmitzbe (Illmic). Közepesen nehéz, a vége fele több kellemetlen emelkedővel, viszonylag jó minőségű, többnyire szeparált kerékpárúton, vagy kis forgalmú aszfaltozott műúton. Az út során a természeti látványosságok mellett több helyen is érdekes turisztikai látványosságoknál pihenhetünk meg (Mithras szentély, Kristálymúzeum, fertőrákosi kőfejtő, fertődi kastély) Látványos Fertő-tavi kerékpártúránk Fertődről indul, majd gyönyörű tájakat érintve teljesíti a tavat komp segítségével megkerülő útvonalát, az úgynevezett „kiskört”. A települést nyugati irányban hagyjuk el, majd Fertőszéplakon át a termálfürdőjéről messze földön híres Hegykőre érünk. Innen Fertőhomok és Hidegség érintésével érünk a hangulatos Fertőrákosra. Itt a középkori pellengér mellett a látványos geológiai értéknek számító kőfejtőt is meglátogathatjuk. Innen a kishatár felé indulunk, de előtte megnézzük a római kori Mithrász-szentélyt. A határon átkelve Fertőmeggyesre érünk. A csodálatos kisváros körbejárása után a mólón a komphoz tekerünk, majd a Fertő-tavon átkelve Illmiztben kötünk ki, ahonnan dél felé fordulva érjük el a magyar határt Pomogynál. Innen egy nemrég átadott, új kerékpárúton gurulhatunk el Fertődre, túránk kiindulópontjára, s ha még van hozzá kedvünk, tehetünk egy sétát a kastélykertben.

Látnivalók:

Fertődi kastély:

Fertőd a XVII. század második felében került az Esterházy család birtokába, akiknek ma a város legismertebb látnivalóját, a lenyűgöző Esterházy-kastélyt is köszönheti. A család zenekarának vezetőjeként élt itt két évtizedig Joseph Haydn osztrák zeneszerző is. Fertőrákosi Kőfejtő: Az évente közel kétszázezer embert vonzó látogatható bánya a község északi részén található. A geológusok szerint mintegy 12 millió évre, a miocénban képződött az lithothamnium-gumós lajtamészkő, amit már a rómaiak is bányászták – egyebek között a mai Sopron helyén állt Scarbantia falainak építéséhez.

Mithrász-szentély:

Mithrász isten kultuszához köthető misztériumvallás egykori szertartási helye. A Fertő–Hanság Nemzeti Park, illetve az UNESCO világörökségi listára felvett kultúrtáj területén található, védőépülettel fedett szakrális építmény ritkaságnak számít, mivel Magyarország területén mindössze négy helyszínen ismerünk ilyet. A részben más hasonló szentélyek alapján rekonstruált, észak-déli fekvésű kultikus hely keleti és déli oldala természetes sziklafal, az északi és nyugati pedig kőből épített